رژيم غذايي در هواي آلوده

رژيم غذايي در هواي آلوده

رژيم غذايي در هواي آلوده

رژيم غذايي در هواي آلوده

رژيم غذايي در هواي آلوده

رژيم غذايي در هواي آلوده
رژيم غذايي در هواي آلوده
ثبت شده در ستاد ساماندهي وزارت فرهنگ و ارشاد
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما
موضوعات
آرشیو
پشتيباني آنلاين
آمار
چت باکس
نویسندگان
جستجو
جدید ترین مطالب
امکانات جانبی
تبلیغات
رژيم غذايي در هواي آلوده

رژيم غذايي در هواي آلوده

نفس تهران همچنان بالا نمي‌آيد، آلودگي هوا كه اين روزها جان شهروندان تهران و چند كلانشهر را تهديد مي‌كند، حالا كار را به جايي رسانده كه همه چشم بر آسمان دوخته‌اند تا نعمتي بر زمين ببارد و ريه‌هاي آلوده را نجات دهد.رژيم غذايي در هواي آلوده

به گفته پزشكان متخصص، كودكان، سالمندان، بيماران قلبي، بيماران تنفسي و زنان باردار در زمره افراد پرخطر قرار دارند و در روزهايي كه سطح مواد آلاينده جوي از استاندارد بالاتر مي‌رود بايد از تردد در مراكز شهري خودداري كنند.

اما وقتي هوا آلوده است چه بايد كرد؟ آيا مي‌توان با تغيير رژيم غذايي از ميزان تاثير آن بر سلامت كاست؟

روزهايي كه سطح آلودگي هوا به مرحله بحراني مي‌رسد خوردن ميوه و سبزيجات تازه كه محتوي ويتامين‌هاي مختلف هستند توصيه مي‌شود. ويتامين‌ها با راديكال‌هاي آزاد مقابله مي‌كنند و بدن را در مقابل حمله آنها مقاوم مي‌سازند. همچنين مصرف نمك را بسيار محدود كنيد. كودكان را به خوردن سير، پياز و تره‌فرنگي عادت دهيد. هرچند ممكن است بوي اين مواد آزاردهنده باشد اما اين سبزيجات محتوي ميزان زيادي گوگرد هستند ، بنابراين مي‌توانند از موكوس (مخاط) دستگاه تنفسي محافظت كنند.

نوشيدن زياد آب به كليه‌ها كمك مي‌كند املاح اضافي از بدن خارج شوند، پس تا مي‌توانيد آب بنوشيد.از خريد ميوه و سبزيجات تازه از وانت‌هايي كه در كنار خيابان‌ها محصولات خود را به فروش مي‌رسانند يا مغازه‌هايي كه سبزيجات خود را در بيرون از مغازه و در مسير عبور خودروها مي‌گذارند، اجتناب كنيد.آلودگي جوي مي‌تواند موجب سوزش چشم‌ها، گلو و ريه‌ها شود. قرمز شدن چشم‌ها، سرفه و احساس تنگي قفسه سينه از علائم شايع در زمان افزايش سطح آلودگي هوا به شمار مي‌روند. در صورت ابتلا به اين عوارض به پزشك مراجعه كنيد.

تشديد آلرژي‌هاي پوستي

در همين راستا، عضو هيات مديره انجمن متخصصان پوست نسبت به عوارض آلودگي هوا در افراد داراي زمينه آلرژي‌هاي پوستي هشدار داد و گفت: آلودگي هوا آلرژي‌هاي پوستي بويژه آلرژي‌هاي پوستي ارثي را تشديد مي‌كند.

دكتر طباطبايي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره‌ تاثير آلودگي هوا در بيماري‌هاي پوستي گفت: هرچند تاثير آلودگي هوا در بيماري‌هاي پوستي در مقايسه با بيماري‌هاي ريوي كمتر است، اما مي‌تواند تمام آسيب‌هاي پوستي را تحريك و افزايش دهد. وي افزود: برخي آلرژي‌هاي پوستي صرفا به دليل آلودگي هوا ايجاد مي‌شود، چرا كه برخي آلرژن‌ها تنها در هواي آلوده وجود دارند.

طباطبايي ادامه داد: معمولا آلرژي‌هاي پوستي ارثي با كوچك‌ترين تحريكي تشديد مي‌شوند كه آلودگي هوا يكي از اين عوامل تشديدكننده است.

اين متخصص پوست به افراد داراي زمينه‌هاي آلرژي‌هاي پوستي توصيه كرد كه در روزهاي آلوده تا حد امكان از منزل خارج نشوند وي گفت: پوشاندن دهان و بيني با ماسك مي‌تواند احتمال تشديد آلرژي‌هاي پوستي را كاهش دهد، اما نمي‌تواند به صورت صد درصد از تشديد اين آلرژي‌ها پيشگيري كند.

ايجاد استرس

در پي افزايش آلودگي هواي شهر تهران در هفته‌هاي اخير، يك روانپزشك نيز هشدار داد: آلودگي هوا مي‌تواند استرس افراد را افزايش داده و باعث افسردگي آنان شود.

دكتر غلامرضا حاجتي در گفت‌وگو با ايرنا افزود: هنگام آلودگي هوا بسياري از مواقع، عملكرد افراد بدون آن كه آنان متوجه شوند، افت مي‌كند. علاوه بر آن، افراد كم‌حوصله و تحريك‌پذير مي‌شوند. اين روانپزشك با بيان اين‌كه آلودگي هوا قطعا باعث تحريك‌پذيري افراد مي‌شود، اظهار كرد: تحريك‌پذيري رفتارهاي غيرسازگارانه را به همراه دارد. اين‌گونه رفتارها منجر به درگيري شخص با اطرافيان خود مي‌شود و تجمع اين رفتارها ممكن است به افسردگي بينجامد.

چند توصيه ضروري براي روزهاي آلوده

- از سفرهاي غيرضروري در طول روزها و ساعات پرترافيك اجتناب كنيد.

- از مسيرهايي رفت و آمد كنيد كه از باغ‌ها و پارك‌ها بگذرد.

- از فعاليت ورزشي مانند دويدن در مناطق پرترافيك بپرهيزيد.

- كودكان كم‌سن، بويژه پياده يا با كالسكه را به خيابان‌هاي پرترافيك نبريد.

- در مسيرهاي پرترافيك شيشه خودرو را بالا بكشيد.

- حتي‌الامكان براي انجام كارهاي غيرضروري از خانه خارج نشويد. 

 



تعداد بازديد : 425
شنبه 2 مهر 1390 ساعت: 9:32
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:

درباره ما
مطالب تصادفی
ورود کاربران
عضويت سريع
تبادل لینک هوشمند
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
صفحات جانبی
آخرین نظرات کاربران